Kloosterburen: Sint-Willibrorduskerk (1868)

Pierre Cuypers, de architect, hield bij het sobere ontwerp van deze neogotische, kruisvormige basiliek rekening met weer en wind van de Waddenzee. Het dak is breed. De toren aan de noordkant is al op kilometers afstand te zien.

Het liturgische centrum bevindt zich in het zuiden.

Atelier Cuypers-Stolzenberg (Roermond) ontwierp het hoofdaltaar en beide zijaltaren.

De glas-in-lood ramen boven het hoofdaltaar, gemaakt door glazenier Frans Nicolas (Roermond), laten taferelen zien uit het leven van patroonheilige Willibrord.

Rond 1890 bracht firma Ferlemont (Den Bosch) de kruiswegstaties aan.

In 1904 verving Jos Cuypers de vierkante apsis door een meerhoekig liturgische centrum

In 1923 werden de eikenhouten banken en de wandbetimmering geplaatst

In 1970 werden buiten en binnenkant van de kerk grondig gerestaureerd. De glas-in-lood ramen werden vervangen door doorzichtig glas.

In 1972 stortte tijdens de restauratie een deel van het gewelf van de oostelijke kruisboog in. De firma Blom (Winschoten) restaureerde de ramen boven het priesterkoor. In het liturgische centrum werd een modern altaar geplaatst. De pilaren werden gewit.

Bij de restauratie van 1996 kreeg het schip glas in lood ramen terug. Bijzonder is het raam dat is toegewijd aan priester Reinier Hegge (1912-1976), die zich tegen het nazisme verzette en het concentratiekamp van Bergen-Belsen overleefde.

Bij de restauratie werden de bij de vorige restauratie verwijderde dakkapellen opnieuw aangebracht op het samengestelde zadeldak. Ook kreeg de kerk weer een leien dak.

Bij de restauratie werden de oude communiebanken en koorhekjes gebruikt om het interieur rond altaar en koor te restaureren. Oude muurschilderingen die achter in het koor naar voren kwamen, werden hersteld.

Op de pilaren bevinden zich afbeeldingen van de heiligen Clara van Assisië, Antonius van Padua, Gertrudis, Aloysius Gonzaga, Barbara, Catharina van Alexandrië en Willibrordus.

Het orgel van Joseph Adema (1925) is een rijksmonument en werd in 2011/2 hersteld en opgeleverd.