Lees hier de overweging van de Carnavalsviering in Kloosterburen van 10 februari 2024!

OVERWEGING CARNAVAL KLOOSTERBUREN   10 februari 2024

Naar Lucas 16, 19-31 en Mattheüs 5, 38-48

Sleutel gekregen…

Beste Carnavalsgangers en beste onderdanen van Prins Sander en Adjudant Anne-Jan, Beste Raad van Elf en aanverwanten,

Op deze avond van de ‘carnavalsmis’ draait eigenlijk alles om de beroemde sleutel die de prins en de adjudant gistermiddag ontvingen van de burgemeester van ’t Hogeland, want… vanaf toen hadden zij het voor het zeggen… en net als het ‘dörp’ ánders heet deze dagen en wij allemaal een beetje ‘anders dan anders’ zijn deze dagen- anders gekleed, andere activiteiten en andere prioriteiten hebben, zo is de sleutel deze dagen ook in andere handen – en dat geeft alle ruimte om te doen wat we zo graag hier doen: feesten, samen-zijn, het leven vieren, de zorgen aan de kant, ons ‘verbinden’ met elkaar: de deur opendraaien van kerk en kroeg, van huis en hut, van school en schuur, om tegen elkaar te zeggen; kom erin, we zijn deze dagen familie en dat vieren we. VERBINDING…dat is het thema dat koorzanger en oud-prins Gerlof aan deze viering als titel gaf, ‘verbinding’ omdat de sleutels uit de deuren gaan en iedereen overal en bij iedereen kan binnenlopen, voor een glas, voor een plas, voor een praatje of een advocaatje….

Mensen die niets met carnaval hebben, denken misschien: waarom zou je? Of… hóé doe je dat? Echt carnaval vieren? Wie geeft je dat in? Is dat die beroemde engelbewaarder (van Marco Schuitenmaker), is het een ‘gen’ dat je moet hebben om te begrijpen dat je deze weken dag en nacht aan je wagen werkt of achter de naaimachine zit voor je kleding? Of is het nóg iets anders?

Beste Kronkeldörpers, van oudsher gaan kerk/geloof en humor gelijk op (zie p.4 boekje) en van oudsher hoort bij de tafel, die in de katholieke traditie als altaar centraal staat, ook een feestelijk gevoel. Daarom is het niet zo raar dat we deze avond hier in de kerk lezen over die maaltijd met heerlijke geurige spijzen – die maaltijd waar het niet eens echt over eten gaat maar over delen… wij hebben lange lepels in ons leven gekregen om de naaste te geven wat die nodig heeft…. En dát precies is de sleutel naar geluk en feest: elke hap die je neemt, verbindt je ook met de ánder, anders krijg je zelf niets binnen… elke grap die je maakt, is bedoeld om de ánder aan het lachen te krijgen… dat is verbondenheid …en er is nog méér…. Natuurlijk heb je op carnaval een 8e  zintuig voor wie er achter de maskers en de prachtige kleding schuil gaat… want weet je normaal heel goed wie je bij de visboer, bij de fysio, de huisarts, de kapper (niet te vergeten!) en op het voetbalveld tegenkomt, nu even niet…. Iedereen is onherkenbaar… en het mooie daarvan is: dan vallen ook alle herries en hekels weg, alle vetes en verschillen, alle opkijken naar of neerkijken op… alles valt weg… zonder dat je er té veel over nadenkt (bij Carnaval hoef je lekker NIET na te denken) is iedereen gelijk…. Dat is de sleutel voor een prachtig carnavalsfeest.  En zo doen we wat Jezus in het Mattheüs-evangelie ons met klem op het hart drukt: geef iemand wat hij vraagt en misschien zelfs een beetje méér; heb je vijanden lief en doe goed aan wie je nooit zou uitkiezen als vriend…. Want vandaag valt alles weg en op zijn plaats… vandaag zijn we kinderen van dezelfde Vader, broers en zussen van elkaar, vandaag zijn we ‘dörpsgenoten’, ‘Kronkeldörpsgenoten’ en al beheert prins Sander de sleutel met z’n adjudant… we mogen allemaal binnen en zijn bij God allemaal welkom – in dit huis en aan de overkant, in dit dorp en op deze aarde. Hier is verbinding vanzelfsprekend… en straks vragen we aan de bar en aan de tafels: “mag ik dan bij jou?”: hier begraven we strijdbijlen en “stoppen we “the war” zoals het lied zegt dat we straks zingen… hier is de ‘sleutel naar vreugde en feest: verbinding, blijf niet los en alleen maar verbind je.

Ik wens u een prachtig Carnaval 2024 toe… AMEN, ALAAF!!!