Lees hier de overweging van 15 september 2024!

OVERWEGING 14-15 september 2024

Jesaja 50,5-9a; Jakobus 2, 14-18; Marcus 8, 27-35

Het is weer een beetje terug na de coronatijd, zowel in het intermenselijk verkeer, de feestjes, de verjaardagen, maar ook op televisie: de quizzen…van ‘2 voor 12’ en ‘per seconde wijzer’, tot ‘de slimste mens’, van ‘30 seconds’ tot ‘Weet ik veel’ en nog een aantal meer… de quiz is weer helemaal ’in’ ‘hot, de pubquiz is super-populair, zeker ook in Engelstalige landen, maar ook in verzorgings- en verpleeghuizen staan spelletjes weer op helemaal de rol in het weekprogram.

Bij quizzen is heel vaak de vraag: WIE IS WIE? 

En ja, daar kunnen we ons soms erg in vergissen.

Niet alleen omdat we soms niet goed alle namen kunnen onthouden, maar ook omdat we denken dat we mensen kennen, maar vaak zijn de dingen die we weten, lang niet altijd wáár, of terecht.

Wat weet je van mensen – om je heen, je familie, mensen in je gemeenschap, de BN-ers? Wat is belangrijk om van iemand te weten?

En we herkennen het allemaal: als het goed gaat met mensen, dan staan zij vooraan in de eregalerij, dan staan we vooraan, maar wat als er moeilijkheden zijn? Zijn ze dan nog populair? Kunnen wij dan nóg rekenen op support?

In het evangelie staat Jezus vandaag ook wat in de quiz-modus: “Wie zeggen de mensen dat ik ben?” en als ze dan wat gunstige antwoorden daarop geven, schakelt Jezus over op de realiteit van zijn a.s. kruisdood. Hij zegt: “als je met mij wat wilt, als je voor mij kiest, als je mijn volgeling wilt zijn, dan is er het kruis … je kunt mij niet los zien van het kruis, van het feit dat mensen in alle tijden nu eenmaal vechten om de baas te zijn en om vooral zichzelf naar voren te schuiven. Zo spreekt Jesaja al over zichzelf als de lijdende dienstknecht, de voorbode van Jezus- en zo is het Jezus ook precies vergaan. En we horen de discussie met Petrus: als Petrus hoort over Jezus’ lijden, dan stapt hij naar voren en hij zal wel eens even zeggen wie Jezus is… maar Jezus wijst hem streng terug… niet vóór mijn voeten, Petrus, achter mij… 

‘Volgen’ is iemand niet voor de voeten lopen, maar achter hem aan…

Het is waar… als het gaat om de identiteit van mensen, om het strijdbare van mensen, om wie mensen echt zijn, dan winnen we de quiz vaak niet.

De antwoorden op de echte vragen zijn vaak anders.

Deze week begint de Vredesweek, het is Vredeszondag – en bij Vrede zien we ook allemaal poppetjes vóór ons- poppetjes met vraagtekens: van onze eigen nieuwe politici aan wie we als persoon en naam moeten wennen, maar vooral ook aan hun standpunten, hun visie, hun acties – of dat nu om asiel- of landbouwbeleid gaat, tot de grote leiders van wereld en kerk: je kunt er een quiz van maken… wie geeft de strijd in Oekraïne -Rusland ooit op? Wie legt de wapens neer in Gaza? Welke president gaat Amerika leiden? Houdt onze Paus het nog even vol? Wie wordt de nieuwe bisschop van Groningen-Leeuwarden?

Op dit moment zijn al die vragen niet te beantwoorden maar als we de quizvraag van Jezus meenemen in ons eigen leven “wie zeggen de mensen dat ik ben?”, dan zet diezelfde Jezus ons aan het denken: zoals Jakobus in zijn brief zegt: bestaat er een geloof zonder daden? Kun je fan van Jezus zijn, zonder om je medemens te denken? Kun je je identiteit als christen waarmaken zonder het lijden van de wereld, de oorlogen, de honger, het onrecht, minstens onder ogen te zien en zonder na te denken over je verhoudingen met elkaar?

Een antwoord op deze quizvraag is gauw gegeven: wie is Jezus?

En we kennen veel antwoorden uit ons hoofd: Jezus is ons voorbeeld, Hij is leraar, de goede Herder, de weg, de waarheid en het leven, het levende brood, de ware wijnstok…en nog veel méér… maar… wie is Jezus voor jou?

Dan wordt het al moeilijker… Zeker als het gaat om vrede… Is Hij degene die ons uitnodigt aan iemand een vraag te stellen terwijl die iemand al lang buiten ons beeld was? Vrede herstellen? Of kunnen we de quizvraag nog anders stellen zoals de vraag ómkeerde. Hij zei: “Wie zegt Jezus dat ik ben?” Jezus, hij kent ons zitten en opstaan, Hij kent onze goede wil en onze zwakheid, ook ons gebrek aan moed om in zijn voetspoor te stappen en om uit te drukken in daden, onze onmacht om te zeggen dat ons geloof in Hem ons gelukkig maakt!

Op onze quizvraag aan Jezus: “Wie ben ik voor u?” zijn meerdere antwoorden mogelijk, is bijna een multiplechoicetest, maar misschien is het antwoord wel: Lieve mens, jij hoort bij mij, als je maar in vrede leeft… ook als je misschien eens tegensputtert of even niets met me kan – maar je bent de winnaar van de quiz, als je eerst en vooral de vrede bewaart of herstelt – want daar hangt jouw welzijn én het geluk van de hele wereld en de mensheid van af.  Vrede. Doe het! Amen.