Verborgen torenuurwerk in Uithuizen ontdekt

In een krantenartikel uit 1885 beschreef het parochiebestuur van de R.K. kerk in Uithuizen enthousiast hoe tevreden ze waren met hun nieuwe uurwerk.

Dit artikel was aanleiding voor Louis Bressers uit Nuenen om een bezoek te brengen aan Uithuizen. Hij is liefhebber van de uurwerken van A. Vos en Zonen uit Nuenen en was benieuwd of het uurwerk bewaard gebleven was.

Toevallig trof ik hem en samen hebben we de toren beklommen.

Blij verrast was hij dat het uurwerk nog helemaal intact was, al waren de onderdelen wel vastgeroest. Het uurwerk is dan ook al jaren niet meer in gebruik.

Nog een leuke verrassing was de vermelding dat het uurwerk in 1883 geschonken was door mijn verre voorouders, het echtpaar Bos van de boerderij Lutjebosch uit Usquert.

Het bleek dus van beide kanten een leuke ontdekking. We houden contact en hopen nog meer te leren over dit bijzondere uurwerk.

Carien Bos