Uit de oude Liudgerdoos !

Bijna honderd jaar geleden: de kerkwijding in Wehe den Hoorn

Tijden veranderen. Dat is wel héel duidelijk te zien op bovenstaande foto, toen het rijke Roomse Leven nog volop in bloei stond. Op de foto katholieke geestelijken op de dag van de inwijding van de katholieke kek in Wehe den Hoorn. In het midden ook een van de beroemdste Nederlandse architecten uit de vorige eeuw.

De foto is te vinden in de Groninger Archieven. Er staat bijgeschreven: Wehe-Den Hoorn: Geestelijken uit de provincie Groningen poseren tijdens feestelijke kerkwijding van de Rooms-Katholieke kerk.

De kapelaans uit de hele provincie hebben het gezellig, gezien de ontspannen glimlach en het sigaartje en de sigaret die enkelen roken.

Gelukkig staat er ook bij wie het allemaal zijn op bovenste foto. Het zijn v.l.n.r.: R. Regge (R.K. pred.), kapelaan Deperink (Heilig Hart parochie, Groningen); kapelaan Brandsma (st. M., Groningen); kapelaan Otten (idem); Dr. W. Mulder (St. Joseph, Groningen); Deken Fr. Eppink (idem); achter Fr. E. ? (Delfzijl); en midden met stropdas en baard, Jos Cuypers, architect. (De beroemde architect Cuypers!!)

Wanneer de foto precies werd genomen, dat staat er niet bij. Wel staat er het jaartal 1926. Maar op Wikipedia staat dat Sint-Bonifatiuskerk werd geconsacreerd in 1927 door monseigneur Henricus van de Weteringaartsbisschop van Utrecht

We laten de foto zien, omdat onze Liudgerparochie een eeuwenlange geschiedenis heeft dankzij de vroeger zelfstandige parochies die samen de Liudgerparochie vormen. Weet u meer te vertellen over bovenstaande foto? Laat het ons weten.