Streven naar begrip

Met het verstrijken van de tijd lijkt het ongeduld toe te nemen. We willen meer mogelijkheden. Waarom mogen de kappers wel open en de sportscholen niet. We willen graag samen zijn en niet alleen als het kan. Een avond met vrienden kunnen lachen bij een cabaretvoorstelling, ergens even een vorkje meeprikken, genieten van de kleine dingen van het leven, van grote voetbalwedstrijden, van kunstwerken of van livemuziek, en van al het andere waar we van houden zonder dat we alles virtueel moeten beleven.

Gelukkig hebben we internet en wat is het fijn dat we als kerken online kunnen vieren en bidden en naar hartverwarmende videoboodschappen kunnen luisteren.

Ondertussen verslapt de aandacht voor de 1,5 m hier en daar, denk aan de volle trein bij Weesp, en neemt de kans op drukte toe door het mooie weer.

Wat we ons echter steeds moeten beseffen is dat de maatregelen van het kabinet ten gunste zijn van onze volksgezondheid. Het belang van de zieken hoort steeds voorop te staan. Laten we hopen dat er snel een vaccin komt tegen het coronavirus.

Mooie gebeden en teksten ter bezinning rond ziek staan in het boekje Om kracht in zwakte uit 2001, een uitgave van het bisdom Groningen-Leeuwarden. De illustratie is van Gerda de Jong, parochiaan van de locatie Uithuizen.