Ook geen pelgrimages

Het is lente en dan gaan veel pelgrims normaal gesproken beginnen aan hun pelgrimstocht naar Santiago de Compostela in Spanje. Ze gaan op zoek naar God.

Het is een tocht vol ontberingen maar ook met hele mooie ervaringen. Vaak hoor je dat pelgrims onderweg spirituele gewaarwordingen hebben. Al in de Middeleeuwen werd deze pelgrimstocht gelopen. In verband met het coronavirus is het lopen of fietsen van een pelgrimage nu verboden. Bij het Jacobsmonument aan de voorzijde van de H. Jacobus de Meerderekerk is het dan ook verlaten. Daar waar zich het noordelijkste startpunt bevindt van de voettocht naar de bedevaartsplaats Santiago de Compostela, zijn in geen velden of wegen pelgrims te zien. Ook op het eindpunt niet, want de kathedraal in Santiago is dicht. Welk een schril contrast met vorig jaar toen een record aantal mensen van 344.000 de camino liep.

Het is nog niet te zeggen wanneer pelgrimeren weer mogelijk is. Volgens het Nederlands Genootschap van Sint Jacob wordt op 27 april mogelijk in Spanje het eerste begin van de lockdown opgeheven. Maar er zullen dan nog steeds beperkingen zijn.