Bedum: Maria-Tenhemelopneming (1881)

De Architect Alfred Tepe ontwierp een kruiskerk zonder bijbeuken. Het liturgische centrum is vijfhoekig. Het gebouw heeft een zadeldak met vijf dakkapellen.

Het Maria altaar werd in 1883 geplaatst.

In 1887 kwamen de kruiswegstaties, vervaardigd door Eugène de Fernelmont (Den Bosch). Deze werden alle bij de restauratie van 1934/5 witgeverfd.

Rond 1900 werd de tegelvloer aangelegd, verschenen gebrandschilderde ramen in het middenschip, werd de biechtstoel geplaatst en ongeveer twintig kerkbanken vervangen.

In 1925 kwam elektrisch licht en in 1928 voetverwarming.

In 1934/5 werd het interieur bepleisterd, kwam een nieuwe tegelvloer, bracht Joep Nicolas (Roermond) nieuwe gebrandschilderde ramen aan boven het liturgische centrum. Hierop zijn Walfridus en zijn zoon Radfridus te bewonderen, geloofsverkondiger Willibrord en tijdgenoot Liudger (naar wie in 2015 de parochie van noord-Groningen genoemd zou worden), Bonifatius en Radboud. Ook werd glas-in-lood aangebracht boven het Maria- en Jozefaltaar.

In 1946 bracht de firma Van Bergen (Heiligerlee) twee nieuwe klokken omdat de Duitse bezetter de oudere in 1943 had verwijderd.

In 1969 werd het liturgische centrum verhoogd, verdwenen preekstoel en communiebanken en kwam een nieuw altaar.